De Malibranzaal wordt gebruikt voor scenische repetities. Hier komt de ensceneringEnscenering - De gehele vormgeving van alle elementen waaruit de voorstelling bestaat: spel, decors, belichting, ritme… De enscenering bepaalt het esthetische uitzicht van de voorstelling en geeft een bepaalde interpretatie van de opera weer. , waar al maandenlang over nagedacht is, eindelijk tot leven!
Ongeveer zes weken voor de première van de opera arriveren de solisten in de Munt. Op dat moment kennen ze de hele partituurPartituur - Document waarin alle noten en aanwijzingen van een muziekstuk genoteerd staan. al uit het hoofd.
Eerst wordt er in een oefendecor gerepeteerd. Er wordt druk nagedacht en geëxperimenteerd. Langzaamaan krijgen de eerste scènes vorm.
Dan begint het echte acteerwerk: de zangers gaan op zoek naar de juiste beweging en houding, maar ook naar de emoties, het gedrag, de gebaren en de gezichtsuitdrukkingen van hun personage. En dan moeten ze al die elementen nog samenbrengen.
Soms wordt het heel fysiek! In opera zingt men al dansend, liggend, hangend, in het water, in brandende auto’s… en tal van andere gekke situaties!
Een regisseur leidt de scenische repetities, maar ook de dirigent is aanwezig. De repetities worden begeleid door piano en het orkest repeteert gelijktijdig in een andere ruimte.
Volop aan het repeteren voor The Time of Our Singing (2021)
Repetities voor Cassandra (2023)
Waarom « Malibran » ?
Deze grote repetitiezaal van 555 m2 dankt haar naam aan de beroemde zangeres Maria Malibran, die eind jaren 1820 in Brussel woonde. Over haar werd gezegd dat ze zelfs al huilend kon zingen!