De Munt / La Monnaie De Munt
La Monnaie
Behind the scenes
Achter de schermen van de opera

Decorateliers

Schilder­atelier

Ateliers, 1ste verdieping

Van monumentale werken…

Deze meesterlijke doeken zijn een van de specialiteiten van het Schilderatelier. Ze kunnen tot 11 m hoog en 25 m breed zijn! De dubbele hoogte van het atelier maakt het mogelijk om vanuit vogelperspectief het werk in uitvoering te bekijken.

Decors van Pikovaya Dama D.R..

…tot de kleinste details

Een overzicht vanaf een afstand mag dan van fundamenteel belang zijn, het uitwerken van de details is dat evenzeer!

Decors voor Contes d’Hoffmann (2019). Om de vergulde muur van de hotelreceptie in The Shining te reproduceren, hebben de schilders van het atelier de panelen eerst bedekt met een verguld acrylaatpatina en er vervolgens dunne koperblaadjes op gelijmd.

In het volle licht…

De ideale lichtinval in het atelier en de grote ramen ervan stellen de schilders in staat om in alle helderheid te werken.

Doek voor Hertog Blauwbaards burcht (2018) Nathalie Salaméro

…voor de duisternis en de spots

Naderhand belanden de decors die hier worden beschilderd op de scène. De schilders schakelen regelmatig het licht in het atelier uit en verlichten de doeken met spots om een beeld te krijgen van hoe alles er uiteindelijk uit zal zien.

Doek voor Hertog Blauwbaards burcht (2018)

Van aloude technieken…

De “Italiaanse” methode bestaat erin om met lange penselen te schilderen op doeken die op de grond zijn uitgespreid. De reproductie van de afbeeldingen gebeurt “per vak” (het model wordt verdeeld in vakken die vervolgens één voor één op het doek worden gereproduceerd).

Decors van Pikovaya Dama.

…tot spitstechnologie

Penselen in alle soorten en maten, rollers, spuitpistolen en kwasten zijn het dagelijks gereedschap van schilders. Maar zij moeten ook vaak speciaal gereedschap bouwen om elke nieuwe uitdaging aan te kunnen die de decorontwerpers hun bieden (grote wielen van bewerkt schuimrubber om wielsporen te imiteren, bijvoorbeeld).

credits
Pieter Claes

Van texturen…

Nepbeton, nepsneeuw, nepmarmer… Patina en imitatiematerialen zijn onmisbaar in operadecors.

Sneeuw voor de bodem van Frankenstein (2019).

…tot figuren

Hetzelfde geldt voor stormachtige luchten, verlaten steden, mysterieuze bergen, betoverde bossen; buitengewone landschappen en motieven, soms abstract, soms figuratief…

credits
Lohengrin (2018), schilder: Pedro Coïro / credits photo: Nathalie Salaméro

In alle veiligheid…

In de Munt zijn alle houten decoronderdelen brandwerend gemaakt, d.w.z. dat ze zijn ingestreken met een uitzettende zwarte verf. Die vertraagt de ontbranding – maar verhindert niet dat ze op den duur toch gaan branden: het gebruik ervan vergemakkelijkt in geval van brand alleen de evacuatie van de Zaal en het podium. Metalen decors krijgen een roestwerende behandeling.

Voor Lucio Silla (2017) streken de schilders van het atelier de takken van vijftien grote dennenbomen in met brandwerende verf. Voor dit werk, dat verscheidene weken duurde, maakten ze op maat bakken waarin ze de takken dompelden alvorens die blauw en groen te spuiten…

…denken aan de toekomst

Om een verantwoorder productiemodel te ontwikkelen, wordt sinds 2018 nagedacht over ecologische decorontwerpen. epaalde onderdelen worden binnen de Ateliers steeds vaker gerecycleerd, terwijl andere aan externe partners worden geschonken, die er een tweede leven aan geven.

credits
De beelden uit La Bohème (2002) werden gerecycleerd en kregen een nieuwe gedaante als de betonnen muren van Norma (2021)
credits
Lohengrin (2018) schilders: Pedro Coïro en Nathalie Salaméro / beeld: Nathalie Salaméro

Navigatie

Route Decors
volgende Stoffeer­atelier