In dit atelier worden kapsels en grime uitgetest. Hier worden ook pruiken, afgietsels en prothesen gemaakt. Als volwaardig onderdeel van een kostuum zijn ze van fundamenteel belang om een rol een eigen identiteit te geven. In samenwerking met het hoofd van de kostuumateliers worden de gezichtskenmerken en het kapsel van de personages bedacht en tot leven gebracht.
Onze taak: bedenken, aanpassen en voorstellen.
L.V., hoofd van de dienst Kap, Grime & Pruiken
Het vaste team bestaat uit 9 mensen. Ze zijn allemaal polyvalent en verdelen hun tijd tussen het atelier (voor het ontwerp) en de scène (in het theater, voor de uitvoering). Het zijn deskundige handen, die een unieke knowhow doorgeven. Zo kost het bijvoorbeeld 2 tot 3 jaar om te leren hoe je een pruik moet maken. De techniek van het implanteren leer je niet op school, maar in het werkveld.
Een pruik maken is als haute couture.
L.V., hoofd van de dienst Kap, Grime & Pruiken
Iedere pruik is anders, afhankelijk van de door de enscenering vereiste stijl, maar ook van de maten van de zangers. Afhankelijk van hun complexiteit duurt het maken ervan gemiddeld 8 tot 10 werkdagen.
De eerste stap is het maken van een afgietsel van het hoofd van de zanger met een zogenaamde “glad” van huishoudfolie en plakband. De exacte vorm van de schedel kan dan worden gereproduceerd in tule, op een soort “muts” waarvan de kleur wordt bepaald met het oog op de haarkleur.
Vervolgens worden daaraan strengen haar bevestigd.
Onze ateliers werken met echt haar, dat is namelijk flexibeler en makkelijker te bewerken dan synthetisch haar.
Om het haar te krullen, wordt het opgerold op een houten stok, vervolgens twee uur lang gekookt en tot slot ongeveer vier uur gedroogd in een oven .
Net als pruiken worden baarden, sikken en snorren op maat gemaakt. Hiervoor gebruiken we jakhaar of haar dat van tevoren is gefriseerd!
Zangers staan bijna altijd geschminkt op het podium. De belichting, de afstand tussen de zaal en het podium en de verschillende gewenste effecten (zoals veroudering of feeërieke fantasy-effecten) zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Voor de grime van de afzonderlijek personages voert het team tests uit in het atelier, alvorens een schets te maken per rol. Die doet dienst als draaiboek zodra de repetities en voorstellingen in het Theater beginnen.
Om protheses (zoals een valse neus) te produceren wordt met behulp van silicone en plaasterstrips een afdruk gemaakt van het gezicht van de zanger. Die wordt vervolgens in de gewenste vorm geboetseerd.
De productie Frankenstein (2019) was in dit opzicht bijzonder veeleisend: er werden 240 nepschedels gemaakt (48 door het team van de Munt, de overige in een Duits atelier).
Om te zien hoe ze op het podium worden gebruikt, ga je naar de pagina over de kleedkamer Kap en grime.
Enkele stappen in het productieproces